Nytt fashion-hotspot: Qomo i Sandvika

Hos Qomo får du det beste av skandinaviske varemerker, med en dæsj krydder på toppen.
Etablering og 10 års jubileum
I august åpnet Qomo dørene her på Sandvika Storsenter, i andre etasje ved Lilletorget. Qomo som konsept startet i Oslo.
-Jeg kjenner butikken fra Torggata. Når ble konseptet til?
-Qomo åpnet dørene for første gang i Torggata i august 2015. Det er altså ti år siden. Tiden flyr, sier Kaja Sæther, innehaver av Qomo.
For etter har det gått slag i slag.
-Deretter åpnet vi på Storo Storsenter i 2020, og nå på Sandvika Storsenter i år. Å etablere egen butikk krever veldig mye jobb, planlegging og dedikasjon, og man må ha guts for å tørre å satse. Det er ikke for alle, men jeg elsker det!

10-årsjubileum
Qomo på Sandvika Storsenter åpnet på sensommeren, og er et lyst univers med bølgende stålhyller og stativer med merkevarer fra blant andre Ganni, Camilla Pihl, Stand Studio, One and Other og Ugg.
-Hva slags konsept og butikk ønsket/ønsker dere å tilføre det norske motemiljøet?
-Når jeg og min samboer, Chris Fredriksen, startet Qomo i 2015, var uttrykket vårt et litt annet. Vi hadde en visjon om å være et livsstilskonsept, som hadde mer å by på enn bare klær og accessoirer. Da vi åpnet hadde vi både konfeksjon og herreklær, blandet med interiør, kaffe, eksklusive krydder og oljer, sykler, pluss at vi hadde egen scene i bakgården hvor vi holdt konserter under både ByLarm og Musikkfest. Det var veldig nytt og veldig spennende! Vi hadde til og med brygget vårt eget Qomo-øl, forteller Kaja entusiastisk.
Etterhvert finslipte de konseptet, før de i 2019 fikk inn en ny partner, Bente Johnsen. I dag er det Kaja og Bente som driver Qomo.
-Når to jenter kom til makta, så ble naturlig nok herre og konfeksjon kastet på dør, og i 2019 ble vi en ren damebutikk, ler Kaja.
-Beskriv dere slik dere er i dag?
-Vi tilbyr fremdeles en mix av klær, sko, accessoirer og interiør, og vi baserer stort sett sortimentet på de beste skandinaviske merkevarer, men med litt spice på toppen. Vårt ønske er å være en destinasjon hvor alle føler seg velkommen, inspirert, og ivaretatt.

2025 markerer altså Qomos tiårsjubileum, og det går ikke upåaktet hen.
-Med 10-års jubileum gjør vi faktisk en re-branding av Qomo, og Sandvika er første butikk ut i ny drakt, med en mer naturlig fargepalett, og myke organiske former.
Qomo får dessuten ny logo og nettbutikken er oppgradert.
-Vi gjør en satsing på det visuelle på sosiale medier, sier Kaja og oppfordrer til å følge dem (@qomo_no på instagram).
-I tillegg slipper vi en liten jubileumskolleksjon i samarbeid med flere av våre merkevarer, som vi har valgt å kalle Qomo Collective. Disse produktene finner du kun hos oss, og vil lanseres i løpet av høsten. Vi gleder oss masse.


Høstens favoritter
Når Bente og Kaja gjør innkjøp er det en rekke punkter de vektlegger for å oppnå den kuraterte butikken de ønsker.
-Vi ønsker å ligge i midtsjiktet når det gjelder prispunkt, hvor vi har noen rimeligere alternativer, og noe litt mer eksklusivt, slik at alle kan finne noe hos oss. Det er alltid fokus å være «tro» mot Qomo, og vårt konsept, så vi prøver å kjøpe inn en god blanding mellom kommersielle styles og litt mer krydder. Når du har gjort mange innkjøp, så ser du veldig fort trendene som kommer, vi gjør jo innkjøp et halvt år før varene faktisk kommer i butikk, så det kan være utfordrende, men vi klarer som regel å treffe ganske bra.
-Hvilke merker sverger du til selv?
-Jeg er egentlig ganske enkel i klesveien, og er veldig glad i gode baseplagg, men det må ha en liten edge, og det finner jeg fra Viktoria Chan. Veldig mye klassisk og fint, men med det lille ekstra! Og hvis jeg føler meg leken er Ganni et enkelt valg. Jeg elsker buksene deres, for ikke å snakke om veskene! Den nye veskemodellen, Hobo, er så fin!

-Hva er favorittene i høst? Og hvordan styler du dem?
-Jeg har jo selvfølgelig lagt min elsk på (og kjøpt meg) en rå skinnjakke fra Victoria Chan. Elsker den! Den styler jeg med bukse i samme farge for en ton-i-ton look, basic t-shirt fra Samøse Samsøe, øredobber fra Maria Black, og sneakers fra Asics. Ellers har jeg også blitt forelsket i Sway ballerinas fra Alohas i brunt semsket skinn! De må jeg røffe opp litt, da stilen min ikke er så søt, så de styler jeg med baggy jeans fra Neuw Denim og oversized blazer. Jeg er også veldig glad i sett, og har kjøpt meg verdens fineste grå denimsett fra Remain Birger Christensen, med baggy jeans og peplum-topp! Jeg elsker det, og har lyst til å bruke det hver dag! Og jeg kan heller ikke la være å nevne både fuskepelsene, og ku-veska fra Studio AR - må ha!
-Om høsten tenderer mange av oss til å kle oss i mørke toner. Noen tips til å tilføre farge til klesskapet?
-Om du ønsker litt farge i garderoben, men samtidig er en smule redd for farger i vinterhalvåret, så kan det være lurt å gå for noen accessoirer i farger, som for eksempel en rosa lue fra Mads Nørgaard, eller en veske fra Hvisk. Både brunt og burgunder er kjempestore trender denne høsten, og rosa er veldig fint å kombinere til begge farger. Brunt og klar blå er også en fargekombinasjon som gjør seg veldig godt.


Fem must-haves i garderoben
For Kajas del er enkle antrekk ofte alt hun trenger, med et ekstra tillegg utenom det vanlige.
-Jeg synes det er viktig å tilføre noe som gjør antrekket unikt. I mitt tilfelle, som har mye basic i garderoben, så føler jeg at jeg må ha noe som løfter antrekket. For eksempel chunky øredobber, ringer og smykker, et silkeskjerf i livet eller knytt rundt hanken på vesken, og selvfølgelig noen kule solbriller, om vi er så heldig at solen skinner.
-Hvilke fem plagg bør alle ha i garderoben?
-Mine go-to plagg i garderoben, og noe jeg tenker at du kan bygge uendelige antrekk med må være en klassisk jeans, blazer i en nøytral farge, en basic singlet eller t-skjorte, noen gode sneakers og en kul veske. Da kommer du langt, sier Kaja.
-Hva ønsker dere å tilby kundene deres?
-Vi ønsker å tilby et godt utvalg av merkevarer i en inspirerende atmosfære, og god kundeservice er selvfølgelig helt øverst på listen.
-Hvorfor ønsket dere dere til Sandvika?
-Vi har jo hatt «følerne» ute en stund, og når det åpnet seg en mulighet for oss på Sandvika Storsenter, så kunne vi ikke la den muligheten gå ifra oss. Med to godt etablerte butikker i Oslo, så vi var ute etter en lokasjon litt utenfor, og da var Sandvika helt perfekt. Det som er spennende med Sandvika er at de byr på så mye forskjellig, et stort senter med mange spennende butikker, som vi gjerne ville bli en del av. Sandvika Storsenter er også i en helt egen klasse når det kommer til markedsføring av vårt segment, som vi ser veldig tydelig med for eksempel BlogStyle - kampanjen.


