Ny motefavoritt på Sandvika Storsenter: Envelope 1976
Norske Envelope 1976 har et tydelig DNA. Nå får du merket med kjoler du kan bruke som brudekjole og råkule saueskinnsjakker hos Kiman Woman.
Kiman Woman har i flere år hatt et fokus på både norske og nordiske merker, og nå får de inn enda en norsk og fremadstormende merkevare. Envelope1976. Merket ble etablert i 2018 av tidligere redaktør og influenser Celine Aagaard.
Et sofistikert og rent uttrykk er stikkord for merket, i tillegg til gode og holdbare materialer. Vi tok en prat med kreativ leder Celine om merket, og veien videre.
-Hvordan er det å se tilbake på de siste årene, og hva er målene fremover?
-Årene har gått fort, samtidig som at det føles veldig lenge siden vi startet. Siden lansering i november 2018 har vi vokst, utviklet flere og større kolleksjoner, lansert internasjonalt og utvidet teamet med mer kompetanse som har løftet kolleksjonene våre. Vi har prøvd, og vi har feilet, vi har satset og vi har lært å kjenne både vår kundegruppe og kartlagt behovet der ute- samtidig som vi har jobbet med å utfordre når det kommer til design, materialer og multibruk.
Vil styrke norsk motebransje
I høst viser Envelope1976 for tredje gang under Oslo Runway.
-Vi er stolte over å kunne representere norsk design, og ikke minst være med på å styrke norsk motebransje - både her hjemme og der ute. Vi gleder oss til å lansere vår nyeste kolleksjon hos Kiman i Sandvika, sier Celine.
Celine ses sjelden i andre toner enn svart og hvitt, og veksler mellom enkel eleganse og noen mer rocka innslag. Hun er helt klar på hva som er hennes favoritter for høsten.
-Den lange ullfrakken, Saville coat, og den beige jakkeblazeren, Form, som kan styles med jeans til hverdags eller i matchende skjørt og høyhalset under. Et langt skjerf, en børstet delikat cashmere-genser med flashback til 90-tallet og selvsagt Iceland coat er andre favoritter.
Den kreative lederen melder om en herlig og høstlig sammensetning av farger.
-Fargepaletten er sort, creme, taupe og brun i høst, med et hint av rødt.
Kan du beskrive Envelope med et par stikkord?
-Tidløs, versatil og monokrom med en edge.
Brudekjolefavoritt
-Hvem designer dere for?
-Vi designer plagg vi selv elsker og som vi tror og håper andre også vil kunne bruke år etter år. Envelope1976 er for dem som ønsker tidløse plagg i god kvalitet, som kan brukes på ulike måter, og livsfaser, og gå i arv. Vi håper å kunne inkludere, og inspirere og ikke minst overraske for hver sesong - selv om det vi lanserer skal være forankret i vårt dna. Uten logobruk håper vi at designet, snittene og kvaliteten vi bruker er gjenkjennbart på at vi er avsenderen.
Kundegruppen er bred, og Envelope1976 selger både korte denimshortser og store saueskinnsjakker. Merkets klassiske oversizede blazere selges også godt til menn, og deres kjoleklassiker Cannes er blitt som en brudekjole å regne.
-Det er like rørende hver gang. I dag ble jeg faktisk stoppet på bussen av en kommende brud som hadde kjøpt seg en av våre andre hvite enkle kjoler til sitt bryllup, - det er stort og en ære.
-Jeg vet at bærekraft er viktig for deg, og en av Envelopes kjerneverdier. På hvilke måter jobber dere kontinuerlig med nettopp dette?
-Vi prøver så godt det lar seg gjøre å unngå typiske trendplagg, men også å lage plagg som får ulike uttrykk ved multibruk. Det er ikke bærekraftig å lage en blomstrete kjole i økologisk bomull, som ingen bruker. Vi eier definitivt for mange klær, så vårt mål har derfor vært å ta dette i betraktning når vi skaper noe nytt.
Envelope1976 fokuserer på rene materialer fra innerst til ytterst.
-Selv om kanskje de mest synlige plaggene med mest edge vises i sosiale medier er vi store på base, og har verdens beste merino t-skjorter og longsleeves som jeg bruker hele året under alt - for ikke å glemme badetøyet vårt. Vi er blitt så mange helårsbadere nå, at også badetøy kan brukes året rundt- også som body på fest til en vid dressbukse. Vi er også opptatt av åpenhet rundt hvilke fabrikker vi bruker, bruk av materialer og prøver å minimere våre avtrykk. Vi var nylig med på et stort bærekraftprosjekt med Ernst and Young- et såkalt amplifier-program som var veldig nyttig. Vi er alltid åpne for innspill fra forbruker, også, sier Celine.
Kontraster
-Hvordan jobber du og teamet med inspirasjon til nye kolleksjoner? Kan du ta oss med inn i designprosessen?
-For Envelope1976 er det viktig med et tydelig dna. Kontrasten mellom sommer og vinter er sterk- og ikke minst balansen mellom det rå, og det mer feminine. Vi lar oss alltid inspirere av både fortid og nåtid- av reiser, de vi møter på vår vei og den modusen vi går inn i når vi skal jobbe med en ny kolleksjon. Moodboard er alltid viktig- den setter en rød tråd for både fargevalg, materialbruk, former og en visuell retning for hvor og hvem vi vil være.
Designteamet skisser så opp plagg, før det lages prototyper eller samples som bruker til innsalg senere. Før innsalg går teamet gjerne gjennom bestselgere fra tidligere, kartlegger priser, marginer og også om kolleksjonen er «tight» nok- om den har en rød tråd og samtidig tilfører noe nytt.
-Nå har jeg selv vært gjennom endel tiår ettersom jeg er barn av 70-tallet, og vi prøver å implementere det beste fra tiårene - men med en mer minimalistisk touch.
Vi leker med kontraster - og plutselig kan en reise sette tema for en hel kolleksjon både med modusen man er i, og hvilke type plagg eller nyanser man faller for.
Høsten vi går inn i har en nydelig palett der vi også har hentet tilbake aubergine, fargen vi lanserte i 2018 som en erstatning for sort.
-Personlig syns jeg Envelope er sterke på kjoler og yttertøy. Er du enig, og hvor viktig er en rå kjole og jakke/kåpe i garderoben?
-Kjoler har vært viktig fra dag en, og da med fokus på allsidige kjoler som kan brukes på flere måter uavhengig fasong. Med årene har vi økt fokuset på strikk og yttertøy. Særlig høsten er sterk med både lange tidløse kåper i brun og beige, samt våre signatur saueskinnsjakker. Fokuset er å holde seg varm og kul - høsten og vinteren er jo lang.
-Hvordan er ditt favorittantrekk i høst?
Det blir nok en lang varm kåpe, stylet over hoodie i cashmere, skjerf, gråsvarte jeans og boots. Jeg er ikke glad i å fryse.