Norges første KORRES-butikk har åpnet i Sandvika

Korres produkter på gul bakgrunn
Det greske hudpleiemerket har stor suksess i Norge.
Giorgos Korres
Giorgos Korres kom selv til Sandvika Storsenter for å overvære åpningen av den første KORRES-butikken i Europa.
korresbutikken, disk med åpne skuffer med urter i
Hyller med duftprodukter
Håndtakene på skuffene er laget av resirkulert plast fra brukte KORRES-produkter. Butikken er innredet som et gammeldags apotek.
Tøypose med tørkede urter på gulvet
Korres produkter på blå bakgrunn
Korres skilt i taket
The Full Circle Skincare er KORRES sin signatur, de følger alle fasene i utvikling av produktene. De bruker økologiske urter dyrket i Hellas og brukte produkter kan du levere til resirkulering.
Korres hudolje
Korres sminke på hvit bakgrun
Golden Krocus Safran serum er basert på en ingrediens fra en blomst som kun blomstrer to uker i året. I sortimentet finner du også sminke.
Korres produkter på hvit bakgrunn
Korres produkter på hvit bakgrunn
Gresk oliven er en viktig ingrediens i en av seriene. KORRES har også flere dufter du kan prøve i butikken.

Hudpleiemerket KORRES har funnet sin vei inn i norske hjerter, så når de skulle åpne sin første butikk i Europa falt valget på Norge og Sandvika Storsenter.

De fleste nordmenn er godt kjent med greske øyer, oliven og yoghurt, men Hellas er også landet med over 6000 plantearter, hvorav 1500 ikke finnes andre steder enn i verden. Giorgos Korres er utdannet farmasøyt og ble tidlig fascinert av de unike egenskapene til plantene og hvordan naturlige ingredienser kan brukes i hudpleie. Etter mange år med utvikling og testing lanserte han KORRES Wild Rose 24-hour Moisturing & Brightening Cream i 1996 og det ble en umiddelbar suksess.

Første Korres-butikk i Norge

Det er ingen ting som er overlatt til tilfeldighetene når KORRES åpner sin første merkebutikk i Europa, utenfor Hellas. Giorgos Korres har selv tatt turen for å se at hans visjon er i varetatt. Butikken er innredet som et apotek med inspirasjon fra gamle Hellas, det er sementgulv og marmor i samspill med tre, den ikoniske blåfargen er tatt inn i små detaljer og en husmannsdisk med små skuffer til urter er selve kjøpsdisken.

Giorgos selv er imøtekommende og glad for at butikken har blitt en realitet og kan avsløre at de skal videre til Paris og åpne neste butikk. Men først Norge og Sandvika Storsenter.

- Vi har hatt en fantastisk suksess i Norge og er det største merket hos Vita. Nordmenn er opptatt av hudpleie med naturlige ingredienser og vi ønsket å vise hele merket, bredden i produktene og utvalget vi tilbyr. Så vi snakket med Vita om muligheten for en KORRES-butikk og nå er vi her, forteller han.

Da KORRES så dagens lys i 1996 var det ikke mange andre som laget hudprodukter med naturlige ingredienser. Har det skjedd noe med kvinners syn på hudpleie siden da?

- Det er stor forskjell. På 80- og 90-tallet var det kun kjemikalier som ble brukt, ingen trodde på det naturlige. Så når jeg startet ble jeg ansett for å være helt gal og mine venner lo av meg. I 2000 begynte det å bli en trend og i dag er det vel ingen som ser verdien av naturlige ingredienser, sier han og smiler.

KORRES Full Circle hudpleie

Filosofien til KORRES er å bruke naturlige ingredienser i alle produkter de tilbyr, det er det beste for både huden og planeten. Gjennom årene har de utviklet en prosess med ulike faser, som sammen skaper en sirkel i produksjonene. De kaller det LAB, som i laboratorium. Første fase er Soil Lab.

- Vi begynner med jorden, hvor våre viktige ingredienser gror. For å sikre den beste kvaliteten på økologiske urter snakker med gårdbrukere, lærer de organisk gårdsdrift, finner ut hvor den beste lokasjonen for de ulike urtene er og har kreative team som støtter familiene.

KORRES samarbeider med mindre bønder og fremmer økologisk jordbruk, bevarer biologisk mangfold og dyrker truede arter.

Den neste fasen er litt mer komplisert å skjønne for oss som ikke er utdannet farmasøyter, men det handler om å behandle urtene slik at du kan få ut de aktive ingrediensene som brukes i produktene.

- Jeg ble overrasket da jeg oppdaget at ingen i Hellas drev med ekstraksjon av urter. Vi har urtene, men kan ikke ta ut de aktive ingrediensene. Så i 2007 startet vi vårt eget ekstraksjonslaboratorium, hvor vi bruker naturlig midler for oppløsning, slik at vi får ut det beste fra urtene.

I dag kan de få ut 11 ulike aktive ingredienser fra en urte, gjennom ulike prosesser. Eventuelle rester blir returnert og brukt som gjødsel, så dette er en full-sirkel prosess. Da er ingredienser klare for å testes og settes sammen til perfekte kombinasjoner til ulike behov. Dette skjer i Molecular Lab og Formulation Lab.

- Vi tester helt ned på cellenivå, så før du tar det på huden vet vi hva som skjer og hvordan de aktive ingrediensene virker. Så går det videre til Formulation Lab hvor ingrediensene settes sammen ut fra hvilken egenskap produktet skal ha.

Design Lab består av kreative som designer innpakning og sørger for at produktet og alt rundt følger Korres krav til estetikk. Den siste fasen kom for to år siden og er Recycle Lab.

- Vi ønsket å se hva vi kan lage av den brukte emballasjen. På posene våre står det «This bag is full of second chanses” og kunder kan levere posen med brukte produkter til oss, som vi resirkulerer til blant annet fliser og hårkammer.

Legg merke til håndtakene på skuffene i butikken, de er laget av resirkulerte KORRES produkter. Alle esker og poser blir resirkulert, glass blir brukt igjen og plasten blir da resirkulert til blant annet fliser og kunstgjenstander.

Inspirere til endring

Giorgos Korres er en visjonær og var tidlig ute med bruk av naturlige ingredienser. Nå følger andre hans fotspor, så hva er da veien videre for det banebrytende merket?

- Jeg tror at det vi har startet med Full Circle er viktig og vi må hele tiden gå dypere og perfeksjonere hvert steg og gjøre det bedre og bedre. Og det viktigste for meg er at vi har muligheten til å spre kunnskap til folk, vi resirkulerer, kan vi inspirere flere til å gjøre det? Så det er to aspekter, den ene er å få produktet ut, det andre er å inspirere til å gjøre godt. Det er bare for alle. Spre kunnskapen.

- Vi må hele tiden søke og perfeksjonere hver fase og gjøre det bedre og bedre. Men det viktigste for meg er at vi har muligheten til spre kunnskap til folk. Vi resirkulerer, kan vi inspirere andre til å gjøre det? Vi vil inspirere våre kunder til å gjøre noe godt for miljøet, det er bra for alle, avslutter Giorgos.

KORRES-butikken finner du i Kjørbokollen.