Movember: Alt gutta trenger for å trene ute nå

to menn som jogger ute i solnedgang
UTENDØRS TRENING: Ingen grunn til å droppe den, selv om temperaturene synker. Foto: Tomasz Wozniak/Unsplash.com
kollasj av treningsgensere, vest, lue, hodelykt, hansker, bukse, jakke og sko
Hurtigtørkende delta-fleece fra Piteraq, kr 599,- / Nike treningsgenser fra Intersport, kr 399,- / Bjørn Borg løpejakke fra XXL, kr 500,- / Hodelykt fra XXL, kr 1799,- / Løpehansker fra XXL, kr 249,- / Løpebukse som tåler regn og vind fra Anton Sport, kr 849,- / Odlo løpejakke fra Anton Sport, kr 1899,- / Norrøna lue fra Norrøna, kr 449,- / Fotballsko med knotter for hardt kunstgress fra Torshov Sport, kr 1199,- / Salomon løpesko fra XXL, kr 1699,- / Vest fra Lars Monsen, kr 1019,-
kollasj av treningsjakker, treningsgensere, sko, løpesko, løpehansker, refleksvest, refleks, pannebånd, jakke
Pro touch løpejakke fra Intersport, kr 699,- / Faketind fleecejakke fra Norrøna, kr 1699,- / Nike treningsgenser med foring fra Torshov Sport, kr 530,- / Refleksvest fra Intersport, kr 299,- / New Balance varmende løpetights fra Intersport, kr 849,- / Nike hals fra Torshov Sport, kr 149,- / Pannebånd fra Norrøna, kr 249,- / Vinterhansker fra Torshov Sport, kr 449,- / Refleksbånd fra XXL, kr 29,- / Vantette løpesko fra Anton Sport, kr 2199,- / Icebug løpesko for lave temperaturer fra Anton Sport, kr 1900,-

Så lenge du er godt nok kledd og har riktig skotøy, blir løpeturen utendørs desto mer forfriskende med synkende temperaturer. Her er utstyret du trenger.

Enten du for øyeblikket forsøker å styre unna treningssentrene eller bare elsker å løpe ute, er det ingen grunn til å droppe treningen utendørs selv om temperaturene synker.

Vi elsker alle den deilige følelsen og de friske rosene i kinnene etter en god skitur uansett temperatur, og det samme gjelder i aller høyeste grad for annen trening utendørs. Nøkkelen er simpelthen riktig klær og godt skotøy.

Fokus på flere lag og varme hender og føtter

Uansett aktivitet har du ikke like lett for å fryse når du trener utendørs, men det er viktig å kle seg slik at du ikke blir kald når pulsen synker.

Noe av det viktigste her er hendene og føttene. Ha alltid på deg hansker som varmer godt, og sko som holder på varmen og frastøter vann, slik at du ikke blir våt på beina. Det at mesteparten av varmetapet skjer fra hodet, er faktisk bare en myte, men det er likevel lurt å ha på seg en lue eller pannebånd i lave temperaturer.

Overkroppen din er selve kjernen for å produsere varme og føre det ut til alle andre kroppsdeler, så her gjelder det å kle seg godt. Tenk flere tynne lag fremfor ett tykt lag. Tørr luft mellom lagene er den beste isolasjonen mot kulda.

Treningssko med grep er viktig når du skal trene utendørs i minusgrader. I sportsbutikkene på Sandvika Storsenter finner du en rekke modeller med pigger som gir godt grep uansett underlag. Du kan også ta med deg dine gamle løpesko og få dem pigget på XXL for kroner 199,-. Prosessen tar 10 minutter.

Til slutt – og noe av det viktigste, er at du synes når du trener utendørs. Bruk derfor alltid refleks – enten flere refleksbånd eller en refleksvest. Her finnes det også varianter med blinkende lys i front og røde lys på ryggen, som sørger for at bilistene ser hvilken retning du kommer fra.