Meny
 
Matpakketips Meny

Matpakkene barna kan lage selv

Selvgjort er velgjort, og barna spiser ofte mer av matpakken når de har vært med å lage den selv. Det er gøy å smake på noe man har vært med å forberede!

Dette blogginnlegget er publisert av Meny. Originalartikkelen finner du her.

 

Ha ekstra brød i brødkurven og litt ekstra pålegg på bordet, så kan barna lage matpakken mens de spiser frokost. Hvis du vil være enda mer effektiv er det lurt å ta med barna på matpakke-laging kvelden før, så slipper dere stress på morgenen.

 

TIPS

En matboks med flere rom er et fint utgangspunkt for å lage en spennende matpakke. 

 

Små fingre passer sammen med små matvarer! Babygulrøtter, cherrytomater og blåbær er perfekt for å få i seg litt ekstra vitaminer.

 

 

Basisen for en god matpakke er godt brød – men variasjon er alltid bra. Polarbrød med fullkorn, grove wraps og lompe er kjapt og godt! Med smøreost og kjøttpålegg blir det enkelt for poden å smøre sin egen matpakke.

 

 

Kokkens tips: Hvis du bruker smør på brødskiven er det viktig å ha det romtemperert. Da er det ikke hard når barna skal smøre matpakker!

 

 

TIPS

Hvis barna vil ha knekkebrød i matpakken er det lurt å la de pakke knekkebrød og pålegg separat.

 

Müsli er kanskje den enkleste matpakken av alle. Lett for barna å lage, og godt for de å spise! Ha litt müsli, granola eller frokostblanding  i matboksen og et lite porsjonsbeger med yoghurt ved siden av.

 

 

 

La barna få pynte matpakken med litt frukt. Bær, stenfrie druer og banan er favorittfrukter som det er lett å spise!

 

En eplekutter er en rimelig og god investering for å lage eplebåter på en kjapp måte.

 

 

Kokkens tips: Bruk vakumposer til frukten så holder den seg frisk hele dagen!

 

 

Det er stas å ha litt sunn snacks ved siden av. Tørket frukt, mandler og grissini gjør seg godt i matpakken!

 

Barn elsker banan på brødskiven! Send med en liten plastkniv så de kan skjære opp bananskiver på skolen – så blir ikke bananen brun.

 

Foto: Bama

 

Tekst og foto: Meny 

Sist endret - 09 august 2019