Meny
 

Intervju Celine Aagaard

Intervju med Celine Aagaard

Hun har vokst opp i en kreativ familie og er selv et multitalent med bakgrunn som fotograf, journalist, stylist og redaktør. Nå er en av Norges største influencere, Celine Aagaard, klar med ny kolleksjon fra sitt eget klesmerke Envelope1976. Denne høsten finner du Envelope1976 hos Kiman Woman på Sandvika Storsenter.

Hva var motivasjonen for å starte et eget klesmerke?

Jeg har vært heldig å få jobbe kreativt i hele min karriere både som journalist, redaktør, konsulent og gründer. Tanken på å skape et eget klesmerke har vært der i mange år, men jeg har vært veldig bevisst på at dette skulle være tidløst, moderne og bærekraftig. Jeg har tidligere designet silkeskjerf for Holzweiler, og vært med på å bygge opp andre merkevarer, og da jeg møtte min nåværende businesspartner Pia Nordskaug og vi delte samme visjon, begynte ballen sakte, men sikkert å rulle. 

Envelope var allerede et navn jeg hadde bygget opp som nettmagasin, og med vår forkjærlighet for minimalisme, men også inspirasjon fra 70-tallet, ble Envelope1976 skapt. Et klesmerke med fokus på tidløse, multifunksjonelle plagg, som skulle være for en moderne kvinne med en mer bærekraftig profil 

 

Hvor henter du inspirasjon?

Jeg har alltid latt meg inspirere av det norske landskapet, og naturens farger, noe høstens kolleksjon The Landscape bærer preg av også med tanke på materialmiksen. Både fjell og svaberg har vært inspirasjonen, og fargepaletten består av grønt, burgunder, cremefarget, sort og lys beige, og plaggene er naturlig innfanget uten bruk av kjemikalier. Jeg blir oftest inspirert av å være på hytten når ikke andre elementer forstyrrer og man får tid til å slappe av. Eller av å være ved havet. 

Jeg har også latt meg inspirere av byer jeg har besøkt siden slutten av 70-tallet, min fars fotografier, mamma og mormors garderobe og av plagg jeg finner på loppemarked. Jeg elsker å skape liv i gamle plagg, og ikke minst gå på skattejakt.

Hva er tanken bak høstens kolleksjon?

Kolleksjonen heter the Landscape og vår tanke er at dette er en kolleksjon som like gjerne kunne vært lansert i fjor som i år, eller neste år for å si det sånn. Med jordtoner som står fint til hverandre og en spennende materialmiks håper vi å ha skapt enn kolleksjon som gir stil, tyngde, og samtidig sier noe mer.

 

Hva kjennetegner en som kler seg i design fra Envelope1976?

En bevisst og moderne kvinne. En som ikke lar seg styre av trender. Vi skaper klær vi håper kvinner vil kunne bruke, uavhengig stil og fasong. De aller fleste plaggene våre har flere bruksområder. Kjolene kan brukes begge veier, skinnskjørtet kan bli cape, omslagskjolen kan brukes som en kimono over et par bukser. Vi vil inkludere og ikke ekskludere, og jeg blir oppriktig glad når jeg ser andre i vårt design, som her forleden når en giftet seg i Cannes-kjolen vi har designet. Da ble jeg så rørt at jeg nesten begynte å gråte. 

Hva er nøkkelplaggene denne sesongen?

Kolleksjonen består av enkle plagg som kan styles på flere måter, og av nøkkelplagg som vi håper blir garderobeklassikere. 

Høyhalseren er tilbake, dressen med belte som markerer midjen og capen du lett kan kaste over en genser, eller skinnjakke utover høsten. Capen vår er håndlaget og er inspirert av Svalbard.

 

Hvordan vil du beskrive din stil?

Monokrom, oversized og tidløs med en edge. Alt jeg har i skapet gjenbrukes, og jeg håper å kunne formidle videre det faktum at vi ikke trenger en stor garderobe - men en solid base som man kan komplimentere med noe nytt som varer.

 

Hva er fremtidsplanene for Envelope1976?

Vi ønsker å vokse organisk, og satser på noen få nisjebutikker i Norge, og har akkurat lansert internasjonalt. Vi er stolte av å få være endel av sortimentet til Kiman på Sandvika. For oss betyr det mye å kunne jobbe tett med kunde og være tett på kunden med tilstedeværelse. Vi håper å kunne bidra positivt i fokuset på at flere bedrifter, både små og store tar mer ansvar med tanke på forbruk, vaner og miljø.