Meny
 
hovedbilde

Solbrillene vi vil ha nå!

De første solstrålene har meldt sin ankomst, og endelig kan vi finne frem solbrillene igjen! Her deler ekspertene på Sandvika Storsenter hvilke motehus, merker og modeller som blir sentrale i 2020.

 

Av: Redaksjonen/Chili Publications

Våren er her, solen titter frem, og da skal solbrillene på! En av de tydeligste solbrilletrendene for 2020 er tydeligere bruk av metall og hele metallinnfatninger.

 

– Denne trenden startet i 2019, men vi ser at det vokser og at store deler av kolleksjonene til kjente motehus nå er metallbriller, sier Geir Krogh, optiker hos Krogh Optikk på Sandvika Storsenter.

 

Han forklarer at solbrillene for gutta gjerne er litt mer konservative i stilen enn solbrillekolleksjonene for damer. Det er tilfellet for kolleksjonene til blant annet Tom Ford, Oliver Peoples og Armani.

 

– Det skal likevel sies at skillet mellom dame- og herrekolleksjoner mange steder er i ferd med å viskes ut noe. Jenter kan stort sett også bruke solbriller beregnet for menn og det gir et kult, oversized uttrykk, forteller optikeren.

 

– Generelt ser vi at kundene våre i større grad våger å eksperimentere med fasong, størrelser og farger i valg av solbriller sammenlignet med vanlige briller. Solbriller er for mange en del av et stiluttrykk.

 

 

Fra venstre, øverst: Oakley fra Synsam, kr 2299,- / Gucci GG0649SK fra Krogh Optikk, kr 3550,- / Stella McCartney fra Synsam, kr 2799,- / Rag & Bone fra Synsam, kr 2749,- / Saint Laurent SL340 fra Krogh Optikk, kr 2890,- / Celine CL40063U fra Krogh Optikk, kr 2800,- / Bottega Veneta fra Krogh Optikk, kr 3245,- / Saint Laurent fra Synsam, kr 3549,-

 

Tom Ford, Gucci, Olivers Peoples, YSL og Barton Perreira

De internasjonale motehusene kunne ikke vært mer enig i at solbriller er et stiluttrykk, og gjerne prikken over i-en til ethvert antrekk.

 

Så, hvilke motehus og merker mener ekspertene vil utmerke seg for sesongen 2020?

 

– Hos oss opplever vi stor interesse for solbrillene fra Celine, Tom Ford, Gucci, Oliver Peoples og Saint Laurent. Samtidig opplever vi entusiasme blant kundene våre for solbrillemodeller fra nykommere som Barton Perreira, Dita og Moscot, forklarer Krogh.

 

– Flere solbrillemerker, som eksempelvis Oliver Peoples og Barton Perreira, har en stor kundegruppe på bakgrunn av kvalitet, materialvalg og ekspertise innen solbrilledesign. Kvalitet og skikkelig håndverk trumfer logoer og glamfaktor for mange forbrukere, sier Martine, assisterende butikksjef ved Krogh Optikk på Sandvika Storsenter.

 

Martine forteller videre at Gucci er kjent for sitt spennende stiluttrykk med mange farger, annerledes former og statementbriller, samtidig som merket har et rikt utvalg av klassiske modeller. Flere av Guccis solbriller gir sterke assosiasjoner til 70-tallet.

 

– Italienske Bottega Venetas tilstedeværelse i sosiale medier har økt betraktelig det siste året, og med dette ser vi at etterspørselen også øker her hos oss, forteller Geir.

 

– Med sjefsdesigner Daniel Lee i spissen har Bottega Veneta vokst og skapt en unik og anerkjent kolleksjon bestående av klassiske og egenartede solbriller, sier han.

 

Fra venstre, øverst: Vasuma fra Synsam, kr 2649,- / Barton Perreira Utena fra Krogh Optikk, kr 4125,- / Gucci GG0642S fra Krogh Optikk, kr 4260,- / Fendi fra Synsam, kr 3849,- / Tom Ford fra Synsam, kr 3199,- / Persol fra Synsam, kr 1999,- / Saint Laurent SL M60 fra Krogh Optikk, kr 2890,- / Dior fra Synsam, kr 5340,-

 

 

Fra venstre, øverst: Barton Perreira Harmonia fra Krogh Optikk, kr 4750,- / Saint Laurent SL360 fra Krogh Optikk, kr 2890,- / Balenciaga fra Synsam, kr 3249,- / Fendi fra Synsam, kr 2599,- / Celine CL40055I fra Krogh Optikk, kr 3150,- / Barton Perreira Courtier fra Krogh Optikk, kr 5625,- / Alexander McQueen fra Synsam, kr 3199,- / Oakley SUTRO fra Krogh Optikk, kr 1613,-

 

Ray-Ban, Oakley og Celine

Ray-Ban er et annet folkekjært solbrillemerke som utmerker seg, og som har vært populært helt siden lanseringen av Aviator-modellen i 1937 og frem til i dag.

 

– Etterspørselen etter solbrillene deres har hatt en jevn stigning de siste årene, særlig etter at det ble mulig å sette originale Ray-Ban styrkeglass i solbrillene deres, forklarer Krogh.

 

Ray-Ban har utallige modeller som passer til alle aldersgrupper og har svært mange bruksområder. Og ifølge ekspertene ved Krogh Optikk på Sandvika Storsenter, er det derfor aldri «feil» å bruke Ray-Ban.

 

– Pilotsolbriller har generelt sett vært en bestselger innen solbriller etter at Ray-Ban først lanserte den ikoniske Aviator-modellen i 1937, og de aller fleste motehus og kolleksjoner har pilotsolbriller i nye designvarianter, men med nåtidens lille twist, forteller Martine.

 

Oakley kommer vi heller ikke utenom, og dette er et av verdens mest solgte solbrillemerker med særdeles gode glass til ulike bruksområder.

 

– Merket er gode på å relansere ikoniske modeller og gi de nåtidens vri, samtidig som dagens stadig nye og forbedrede glass-teknologi tas i bruk. Du får mer kontroll og større uttelling i aktiviteter som sykling eller langrenn når du velger solbrilleglass i en farge som passer vær og lysforhold. Hos oss kan vi gi deg råd om hvilke solbrilleglass som passer deg og ditt bruksområde, sier Geir.

 

Solbrillene fra merket Celine har en sentral plass hos Krogh Optikk på Sandvika Storsenter, og har lenge vært et svært etterspurt solbrillemerke, særlig de ikoniske modellene som på folkemunne har fått navn som «Baby Audrey» og «Audrey».

 

– Det er samtidig et merke du ikke ser overalt, forteller Krogh videre.

 

– Celine er mest kjent for sine oversized solbriller i acetat, og har nå kommet med en fantastisk metallkolleksjon bestående av solbriller og innfatninger. Pilotinnfatningen er mindre dråpeformet, som gjør den enklere å bære og gir et bedre løft til ansiktet. Denne sesongen har vi virkelig troen på Celine og flere av merkene nevnt over, avslutter Martine hos Krogh Optikk i Sandvika.

Sist endret - 16 mars 2020