Meny
 
celine aagard sitter på en krakk

Celine Aagaards kleskolleksjon, Envelope1976, til Sandvika Storsenter

Hun har vokst opp i en kreativ familie og er selv et multitalent med bakgrunn som fotograf, journalist, stylist og redaktør. Nå er en av Norges største influencere, Celine Aagaard, klar med ny kolleksjon fra sitt eget klesmerke Envelope1976. Denne høsten finner du Envelope1976 hos Kiman Woman på Sandvika Storsenter.

Hva var motivasjonen for å starte et eget klesmerke?  

Jeg har vært så heldig å få jobbe kreativt i hele min karriere, både som journalist, redaktør, konsulent og gründer. Tanken på å skape et eget klesmerke har vært der i mange år, men jeg har vært veldig bevisst på at dette skulle være tidløst, moderne og bærekraftig. Jeg har tidligere designet silkeskjerf for Holzweiler, og vært med på å bygge opp andre merkevarer, og da jeg møtte min nåværende businesspartner Pia Nordskaug og vi delte samme visjon, begynte ballen sakte, men sikkert å rulle. 

 

Envelope var allerede et navn jeg hadde bygget opp som nettmagasin, og med vår forkjærlighet for minimalisme, men også inspirasjon fra 70-tallet, ble Envelope1976 skapt. Et klesmerke med fokus på tidløse, multifunksjonelle plagg og med en mer bærekraftig profil, som skulle være for en moderne kvinne.

 

 

Hvor henter du inspirasjon? 

Jeg har alltid latt meg inspirere av det norske landskapet og naturens farger, noe høstens kolleksjon The Landscape bærer preg av – o så med tanke på materialmiksen. Både fjell og svaberg har vært inspirasjonen, og fargepaletten består av grønt, burgunder, cremefarget, sort og lys beige, og plaggene er naturlig innfarget uten bruk av kjemikalier. Jeg blir oftest inspirert av å være på hytten når ikke andre elementer forstyrrer og man får tid til å slappe av. Eller av å være ved havet. 

 

Jeg har også latt meg inspirere av byer jeg har besøkt siden slutten av 70-tallet, min fars fotografier, mamma og mormors garderobe og av plagg jeg finner på loppemarked. Jeg elsker å skape liv i gamle plagg, og ikke minst gå på skattejakt. 

 

Hvorfor er det viktig for deg at Envelope1976 er et bærekraftig klesmerke? 

 

For oss var det ikke et alternativ å skulle lansere et klesmerke pr. 2018 uten å tenke på miljøet. Klesindustrien er fortsatt den som forurenser mest, og det er ikke bærekraftig å produsere klær. Vi gjør det vi kan for å være transparente, har brukt mye tid på research av materialer og ikke minst er vi opptatt av at alle ledd i produksjonen skal være mer bærekraftige. På designbiten er også dette et viktig element da vi ikke føler det er særlig miljøvennlig å lage et trendplagg i f.eks. økologisk bomull, om du blir lei av mønsteret på skjorten etter én gangs bruk. Vi har ikke kjøpt ett nytt møbel på kontoret, men arvet, lånt og børstet støv av gamle stativer fra kjelleren, bord og stoler fra venner og kjente, samt at en venninne har redesignet det ene marmorbordet vårt fra tidlig 70-tall. 

 

Hva er tanken bak høstens kolleksjon? 

Kolleksjonen heter the Landscape og vår tanke er at dette er en kolleksjon som like gjerne kunne vært lansert i fjor som i år, eller neste år, for å si det sånn. Med jordtoner som står fint til hverandre og en spennende materialmiks håper vi å ha skapt enn kolleksjon som gir stil og tyngde, og som samtidig sier noe mer.

 

Hva kjennetegner en som kler seg i design fra Envelope1976?

Hun er en bevisst og moderne kvinne. En som ikke lar seg styre av trender. Vi skaper klær vi håper kvinner vil kunne bruke, uavhengig av stil og fasong. De aller fleste plaggene våre har flere bruksområder. Kjolene kan brukes begge veier, skinnskjørtet kan bli cape, omslagskjolen kan brukes som en kimono over et par bukser. Vi vil inkludere og ikke ekskludere, og jeg blir oppriktig glad når jeg ser andre i vårt design, som her forleden når noen giftet seg i Cannes-kjolen vi har designet. Da ble jeg så rørt at jeg nesten begynte å gråte. 

 

 

Hva er nøkkelplaggene denne sesongen? 

Kolleksjonen består av enkle plagg som kan styles på flere måter, og av nøkkelplagg som vi håper blir garderobeklassikere. Høyhalseren er tilbake, dressen med belte som markerer midjen og capen du lett kan kaste over en genser eller skinnjakke utover høsten. Capen vår er håndlaget og er inspirert av Svalbard. 

 

Hvordan vil du beskrive din stil?

Monokrom, oversized og tidløs med en edge. Alt jeg har i skapet gjenbrukes, og jeg håper å kunne formidle videre det faktum at vi ikke trenger en stor garderobe – men en solid base som man kan komplimentere med noe nytt som varer. 

 

 

Hva er fremtidsplanene for Envelope1976?

Vi ønsker å vokse organisk, og satser på noen få nisjebutikker i Norge, og har akkurat lansert internasjonalt. Vi er stolte av å få være en del av sortimentet til Kiman Woman på Sandvika. For oss betyr det mye å kunne være tett på kunden med tilstedeværelse. Vi håper å kunne bidra positivt i fokuset på at flere bedrifter, både små og store, tar mer ansvar med tanke på forbruk, vaner og miljø. 

Sist endret - 04 september 2019